A. راهنمای بخش ها
B. راهنمای سامانه ها
C. راهنمای ابزارها + ویژگی ها
01. جداول قیمت 02. پاپ اوور قیمت ها 03. نسخه ها و زبان ها 04. موتور جستجوی سایت 05. اتاق‌های گفت‌و‌گو 06. آرشیو قیمت ها 07. راهنمای اختصاصی صفحات 08. نسخه موبایل 09. ابزار بازنشر 10. تقویم اقتصادی 11. منوها 12. منوی دسترسی سریع 13. شاخص یاب 14. جعبه ابزار سایدبار 15. کوییک ویو 16. تیکر قیمت ها 17. پشتیبانی آنلاین 18. تماس با ما 19. دارک مد 20. تازه ها + بروزرسانی ها 21. ابزار پلاس 22. گزارش خطا 23. سامانه تکنیکال 24. متاتریدر آنلاین 25. نمودار های خطی و حجمی 26. نمودار کندل استیک 27. گزارش عملکرد نمادها 28. اندیکاتورها 29. محاسبه‌گر سطوح حمایت و مقاومت 30. محاسبه‌گر میانگین متحرک 31. محاسبه‎‌گر پیوت های کلاسیک 32. محاسبه‎‌گر فیبوناچی 33. محاسبه‎‌گر خطوط کاماریلا 34. محاسبه‎‌گر پیوت های وودی 35. محاسبه‎‌گر پیوت های دی مارک 36. محاسبه گر و نمودار آر اس آی 37. محاسبه گر و نمودار استوکاستیک 38. محاسبه گر و نمودار مک دی 39. محاسبه گر اسپرد 40. محاسبه گر پیپ 41. محاسبه گر نقاط پیوت 42. محاسبه‌گر مارجین 43. محاسبه‌گر پرافیت 44. محاسبه‌گر ریسک 45. محاسبه گر قیمت طلا 46. مقایسه گر سود و زیان 47. حباب‌سنج ارزی 48. حباب‌سنج سکه 49. مبدل واحدها 50. مبدل مقیاس ها 51. ماشین حساب 52. مبدل ارزها 53. جستجوگرها 54. پایش گرها 55. کیف های پول (والت ها) 56. مقایسه گر ارزهای دیجیتال 57. محاسبه گر سود ماینینگ 58. استخرهای استخراج ارز دیجیتال 59. محاسبه گر رمز نگاری 60. پراکنش جغرافیایی ارز ها 61. نماگرهای ارز دیجیتال 62. خوانش‌گر شبکه‌های اجتماعی 63. وب سرویس ها 64. تبلیغات و آگهی 65. نوار اعلانات 66. نقشه سایت
D. راهنمای پروفایل ها
E. راهنمای حساب + پنل کاربری
F. مفاهیم و آموزش های پایه
G. آموزش مفاهیم و روش های تحلیلی
H. آموزش روش ها و مفاهیم معاملاتی
I. روش ها و مفاهیم پرداخت ارزی

01. انواع نمودارها

  • بازه زمانی یا تایم فریم (Time Frame) چیست؟
    همانطور که از اسم آن پیدا است بازه زمانی اشاره دارد به مدت زمانی که تغییرات قیمت در آن ثبت می شود. به عنوان مثال اگر قیمت را در پایان هر هفته بر روی نمودار ثبت کرده و این نقاط را به هم متصل کنیم، نموداری به دست می آید که می گوییم بازه زمانی آن هفتگی است و یا اگر این کار را برای هر ساعت انجام دهیم، یعنی قیمت را در پایان هر ساعت بر روی نمودار ثبت کنیم، نموداری با بازه زمانی یک ساعته به دست می آوریم. هر نمودار قیمت، بنا به انتخاب کاربر می تواند بازه های زمانی متفاوتی را نشان دهد از بازه یک دقیقه ای (یا تیک چارت) تا بازه زمانی هفتگی و حتی ماهیانه. وقتی که شما برای نمودار خود تایم فریم یک روزه را انتخاب می کنید، یعنی هر واحد بر روی محور زمان (محور افقی) نشان دهنده یک روز است. به همین ترتیب اگر تایم فریم یک ساعته را انتخاب کنید، هر واحد بر روی محور افقی نمودار برابر یک ساعت خواهد بود.
  • در نمودارهای تکنیکال (سامانه تکنیکال) چطور می توان بین شاخص ها سوییچ کرد؟

  • نمودار (Chart) چیست؟ و از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟
    نمودار اصلی ترین بخش تحلیل بازارهای سرمایه و بازارهای مالی است . یک نمودار قیمت متشکل از دو پارامتر زمان و قیمت است. قیمت در محور عمودی و زمان در محور افقی قرار دارد.

    قیمت در هر نموداری نشان دهنده ارزش شاخص، کالا یا سهم می باشد و زمان نیز بازه زمانی هر نمودار را نمایش می دهد. بازه های زمانی نمودارها از تیک چارت (تغییر لحظه ای قیمت) تا نمودارهای ساعتی، روزانه و حتی ماهانه می تواند متغیر باشند.

    تغییرات قیمت در بازه های مختلف نمودار به اشکال متفاوت (الگوهای متفاوت) نمایش داده می شود ولی در کل ماهیت تفسیر نمودارها در بازه های مختلف تفاوت چندانی ندارد چرا که الگوها در تمام بازه های زمانی تکرار می شوند.


  • نمودارهای خطی – لاین چارت (Line Chart) چیست؟
    نمودار خطی (line chart) که در برخی روایت ها لاین پایلوت (line plot) یا لاین گراف (line graph) هم نامیده می شود گونه ای از نمودارهاست که اطلاعات را در قالب مجموعه ای از نقاط که توسط یک خط مستقیم به هم متصل شده اند نمایش می دهد این نقاط مارکرها یا نشانگرها (markers) نامیده می شوند. نمودارهای خطی از جمله شایع‌‌ترین و مرسوم‌ترین نمودارهای مورد استفاده در بازارهای مالی و معاملاتی و نرم افزارهای مربوط به این حوزه می باشند. 
    در این نمودارها یکی از مقیاس‌ها در امتداد قائم و دیگری در امتداد افقی قرار می‌گیرد. این نوع نمودارها، دقیق‌ترین یا صحیح‌ترین نوع نمودارها را تشکیل می‌دهند. از این نظر در نشان دادن رابطه میان دو سری از اطلاعات، بسیار مفید می‌باشند. نمودارهای خطی، نحوه گسترش یا توسعه اطلاعات را در یک مدت زمان معین به‌خوبی نشان می‌دهند، گرچه هنگامی از این نمودارها استفاده می‌گردد که اطلاعات بسیار زیادی در دست باشد.
    نمودار خطی ساده ترین نوع نمودار می باشد. در این نوع از نمودار، قیمت های Close در هر بازه زمانی به هم متصل شده و نمودار را به وجود می آورند و در این نمودار نمی توانیم قیمت Open، High، Low را مشاهده کنیم.

     در ادامه نمونه های دیگری از نمودارهای خطی قابل مشاهده می باشند : 

  • نمودارهای شمعی – کندل استیک چارت (CandleStick Chart) چیست؟
    نمودار شمعی (Candlestick) یکی از پر کاربردترین نمودارها می باشد که در واقع نسخه تکامل یافته نمودار میله ای است. از این نوع نمودار ژاپنی ها در قرن هجدهم استفاده می کرده اند که تاریخچه آن در نوع خود جالب است. همانطور که در نمودار میله ای هر میله نشان دهنده تغییرات قیمت در یک بازه زمانی بود، در نمودار کندل استیک Candlestick نیز هر کندل نشان دهنده قیمت باز شدن، بسته شدن، قیمت حداکثر و قیمت حداقل در بازه زمانی مورد نظر است. همانطور که در شکل ظاهری یک کندل مشاهده می کنید، هر کندل شامل یک قسمت پهن (بدنه یا Body) و دو خط نازک در بالا و پایین (Shadow) است. فاصله بین قیمت Open و قیمت Close بدنه را تشکیل می دهد و قیمت High و Low را خط های باریک (سایه و Shadow نیز خوانده می شوند) نمایش می دهند. علت اینکه آنقدر افراد نمودار کندل استیک را بر نمودار میله ای ترجیح می دهند این است که در نمودار شمعی، صعودی و نزولی بودن قیمت در هر بازه زمانی به راحتی قابل تشخیص است. معمولا کندل های صعودی – بولیش کندل (Bullish Candle) با رنگ سبز، سفید، آبی و یا توخالی نمایش داده می شوند و کندل های نزولی – بریش کندل (Bearish Candle) با رنگ مشکی، قرمز، قهوه ای و یا توپُر نشان داده می شوند.

     در ادامه چند نمونه از نمودارهای کندل استیک قابل مشاهده می باشند : 

  • نمودارهای میله ای – بار چارت (BarChart) چیست؟
    اگر به تصویر زیر توجه شود (شکل ظاهری یک نمودار میله ای) نمودار میله ای از تعداد زیادی از این میله ها (Bars) تشکیل شده که هر کدام از اینها، تغییرات قیمت را در بازه زمانی انتخاب شده نشان می هند. یعنی به طور اجمالی می گویند که در بازه زمانی مورد نظر چه اتفاقی روی داده و چه تغییراتی در آن ایجاد شده است.
    فرض کنیم بازه زمانی (تایم فریم) یک روزه را انتخاب کرده ایم. در این حالت هر میله نشان دهنده یک روز می باشد. زائده سمت چپ میله قیمت باز شدن (Open Price) را نشان می دهد. یعنی در روز مورد نظر، اولین قیمت چه عددی بوده است. زائده سمت راست قیمت بسته شدن (Close Price) را نمایش می دهد. یعنی قیمت در آخرین لحظه از آن روز را نشان می دهد. نقطه پایینی میله حداقل قیمتی را نشان می دهد که در آن روز وجود داشته است (Low Price) و به همین ترتیب نقطه بالایی میله حداکثر قیمت آن روز را نشان می دهد( High Price). حالا دوباره به شکل ظاهری یک میله از نمودار میله ای نگاه کنید و سعی کنید مطالب گفته شده را به خاطر بسپارید. با کمی دقت متوجه می شوید که اگر در یک میله (Bar) قیمت باز شدن (Open) پایین تر از قیمت بسته شدن (Close) باشد، یعنی در آن بازه زمانی قیمت صعود کرده و یا بالعکس. این چهار قیمت برای هر بازه زمانی بسیار مهم هستند و بعد ها استفاده زیادی از آنها خواهیم کرد. پس حتما مفهوم High، Low، Open، Close را به خوبی یاد بگیرید.







  • نمودارهای پیشرفته تکنیکال برای چه شاخص هایی ارائه می شود؟
    این نوع نمودار و مجموعه ابزارهای تابعه اش برای کلیه شاخص های داخلی و جهانی ارائه می شود مشتمل بر: 


    انس های جهانی

    مثقال و اوزان مختلف طلا در بازار داخلی

    انواع سکه در بازار داخلی

    قراردادهای آتی سکه

    کلیه نمادهای بورس

    کلیه شاخص های بورس

    نفت و کلیه شاخص های انرژی

    کلیه فلزات پایه

    کلیه کالاهای جهانی

    کلیه ارزهای آزاد

    کلیه ارزهای مبادله ای 

    کلیه ارزهای سنا

    کلیه بورس های جهانی

    بازارهای جهانی کالا

    بازارهای جهانی سهام

    بازارهای جهانی ارزی

    بازار های اوراق قرضه


    شما می توانید از لینک زیر به ابزار و نمودار تحلیل تکنیکال دست پیدا کنید.



  • چند نوع نمودار به طور کلی وجود دارد؟
    عموما از سه نوع نمودار در بازارهای بورس و کالا یا سایر بازارهای مرتبط جهت تحلیل استفاده می کنند که عبارتند از:

    1. نمودار میله ای (Bar Chart)  

    2. نمودارهای خطی – لاین چارت (Line Chart)

    3. نمودارهای شمعی – کندل استیک چارت (CandleStick Chart)


notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین