خبر
 

چگونه كيفيت انگشترهاي پلاتين را تشخيص دهيم ؟

شما قصد خريد حلقه‌ي نامزدي پلاتين براي شخص مورد علاقه‌تان را داريد كه بسيار هم دقيق و مشكل‌پسند است. از آنجايي‌كه پرمشغله هستيد زمان محدودي داريد و البته داراي دانش محدودي هم در خصوص الماس و پلاتين مي‌باشيد. پس چگونه مي‌توانيد براي اين خريد پرهزينه و باارزش تصميم‌گيري كنيد؟

گام اول 

1-    به دنبال كيفيت در نحوه‌ي ساخت، كيفيت قالب‌گيري، حكاكي، مليله‌كاري، نصب سنگ‌فرشي و ديگر جزييات باشيد زيرا تاثير به‌سزايي در كيفيت قطعه دارند. 


•    قطعه‌كار را تنها از سازندگاني خريداري كنيد كه داراي مهارت بسياري هستند. برخي از توليدكنندگان عمده يا اينترنتي به منظور سهولت توليد، برخي طرح‌ها را كه مي‌بايستي از طريق حكاكي يا مليله‌كاري بر روي قطعه كار پياده شوند، بر روي قالب تعبيه مي‌كنند. چنين حكاكي‌هاي پيش ساخته بعد از مدتي فرسايش مي‌يابند و اين‌گونه مليله‌كاري‌ها به مرور زمان جذابيت و كيفيت خود را از دست مي‌دهند

•    همواره به دنبال انگشترهايي باشيد كه داراي حكاكي‌هاي عميق و ظريف باشند و به خاطر داشته باشيد كه مليله‌كاري به وسيله‌ي سيم‌هاي باريكي ايجاد مي‌شود كه به يكديگر با ظرافت لحيم شده‌اند. روش "نصب سنگ فرشي Pave" در پلاتين مستلزم برخورداري از مهارت كارشناسي است. 

•     پايه‌ي نصب مناسب مي‌بايستي موجب افزايش درخشش الماس شود نه اين‌كه نشان‌دهنده "چنگ‌هاي پلاتين Prong" باشد. اين موضوع مربوط به انگشترهايي است كه سنگ‌هاي گران‌بها به وسيله‌ي چنگ در مركز انگشتر قرار مي‌گيرند. هرگز انگشترهايي با چنگ‌هاي بسيار برجسته را انتخاب نكنيد زيرا نه تنها زيبا نيستند بلكه دست و پاگير مي‌باشند.

2-    در مورد معناي حقيقي كيفيت آلياژ پلاتين تحقيق كنيد. 

پلاتين نيز مانند طلا نوعي آلياژ است. پلاتين 950 (950 PT) يا پلاتين 95%، جديدترين استاندارد پلاتين باكيفيت است. 

•     با اين وجود 5 درصد باقي‌مانده حائز اهميت است. به منظور صرفه‌جويي در هزينه‌ها، بسياري از طراحان و سازندگان جواهر، پلاتين را با فلزات نامرغوب و داراي درجه سختي پايين تركيب مي‌كنند كه اين موضوع باعث مي‌شود جواهر به مرور زمان تيره و بي‌دوام شود زيرا با اين كار احتمال پديد آمدن منافذ و خلل و فرج در قطعه‌كار افزايش مي‌يابد. خوردگي يا در اصطلاح پديد آمدن منافذ در پلاتين باعث ترك خوردگي ساقه انگشتر و خم شدن چنگ‌هاي نگهدارنده‌ي سنگ مي‌شود كه هر دو اين مشكلات از ارزش و دوام قطعه به ميزان چشمگيري مي‌كاهد. آلياژ با كيفيت، بهترين انتخاب است.

3-    هنگام انتخاب الماس اندكي فراتر از چهار مؤلفه‌ي كيفيت (Cs 4) و شناسنامه‌ي الماس برويد. تراش، رنگ، شفافيت و وزن بر حسب قيراط، اصول و مباني ارزيابي و ارزشيابي الماس هستند. با وجود آن‌كه شناسنامه‌ي مؤسسات معتبر موجب آسودگي خيال مي‌شود، زيبايي و درخشش بسياري از الماس‌ها با همان ويژگي‌هاي مذكور در شناسنامه‌ها به ميزان قابل توجهي متفاوت است

•    گوهرشناسان بر اساس معيارهايي استاندارد الماس‌ها را ارزيابي مي‌كنند اما اين موضوع شخصي است زيرا امكان دارد دو گوهرشناس در مورد آنچه كه در شناسنامه‌ي الماس نوشته شده است با يكديگر اختلاف نظر داشته باشند. 

•    پس از بررسي چندين الماس، شما قادر به تشخيص تفاوت ميان آن‌ها و انتخاب بهترين الماس خواهيد بود. 

•     سازندگان پلاتين در زمينه‌ي ارزيابي الماس‌ها نيز كارشناس هستند و مي‌توانند نحوه‌ي ارزيابي الماس با چشم غيرمسلح يا به‌وسيله‌ي "لوپ Loop" را به شما آموزش دهند. 

•     اغلب اوقات هنگامي‌كه دو يا چند الماس در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند، مقايسه و تشخيص اين‌كه كداميك زيباتر و درخشان‌تر هستند امكان‌پذير است در نتيجه از خريدهاي اينترنتي الماس(يك قيراط يا بيشتر) اجتناب كنيد زيرا هرگز امكان مقايسه و ارزيابي، پيش از خريد براي شما فراهم نخواهد شد؛ به علاوه، اطمينان حاصل كنيد كه ديگر الماس‌هاي به كار رفته در اطراف سنگ اصلي داراي كيفيت يكسان با يكديگر و با سنگ مركزي هستند. الماس‌هاي تراش روسيه داراي بهترين كيفيت در زمينه‌ي سنگ‌هاي كوچك‌تر هستند كه در اطراف سنگ اصلي به كار مي‌روند. 

نكته 

•    اطلاعات بيشتري در خصوص پلاتين و الماس مي‌توانيد به سايت‌هاي معتبر نظير www.platinumring.com كسب كنيد.

•    تمامي حواستان را بر روي اندازه‌ي الماس متمركز نكنيد. اطمينان حاصل كنيد كه درجه‌ي رنگ آن حداقل "H" باشد و ذرات قابل رؤيت با چشم غيرمسلح نداشته                  باشد. 
•    به دنبال الماس‌هايي باشيد كه جزء دسته‌ي الماس‌هاي خونين نيستند.

هشدار

•    از آنجايي‌كه طلا سفيد و پلاتين به يكديگر شباهت دارند، اجازه ندهيد فروشنده در اين زمينه شما را فريب دهد. 

•     مراقب دلالان الماس باشيد. آن‌ها اغلب در اطراف بازارها و مراكز خريد طلا هستند. 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین