خبر
 

الماس صورتی - تاریخچه و کیفیت الماس های فانتزی

کیفیت سنگ‌های الماس، به درجه رنگ آن‌ها بستگی دارد. الماس‌های صورتی در ردیف نادرترین نمونه‌های کم‌نظیر به‌شمار می‌آیند. الماس های رنگی در اصطلاح به الماس های فانتزی (fancy diamonds)، شهرت دارند.

الماس‌ها دارای رنگ‌های دیگری مانند آبی، سبز، خاکستری، زرشکی و قرمز نیز هستند، اما در مقایسه با الماس‌های زرد و نارنجی و قهوه‌ای، نمونه صورتی، کمیاب و باارزش محسوب می‌شود.

تعداد کثیری از جواهرفروشان و مشتریان، غرق تبلیغاتی شده‌اند که آنان را مجبور می‌کند تا در پی‌ یافتن الماس‌های بی‌رنگ یا کم‌رنگ باشند. الماس‌های طبیعی می‌توانند، تمامی رنگ‌های موجود در رنگین‌کمان را دارا باشند.

کمیاب بودن و قیمت بالای الماس‌های رنگی سبب شده که تعداد متقاضیان آن‌هانسبت به الماس‌های کم‌رنگ یا بی‌رنگ برابری نداشته باشد. الماس‌های افسانه‌ای رنگی، سنگ‌های گرانبها و باشکوهی هستند که توجه خریداران را به خود جلبمی‌کند.

- تاریخچه الماس صورتی 

الماس‌های صورتی حداقل از چهار منطقه به‌دست می‌آیند: هند، آفریقای جنوبی، برزیل و استرالیا. امروز به دلیل ذخایر باور نکردنی معدن آرگیلی Argyle این نوع الماس به "الماس گرانبها" شهرت دارد.

از نظر تاریخی مهم‌ترین الماس صورتی آگرا  Agra است. سنگی گرانبها و هندی کهبه گفته مورخان، قدمت آن به اواخر سال ۱۴۰۰ می‌رسد و وزن آن ۱۵/۲۸ قیراط است.

- کیفیت الماس صورتی 

در بحث درجه بندی الماس معمولا چهار ویژگی (وزن الماس (قیراط)، شفافیت، تراش و رنگ) در نظر گرفته می‌شود. در رابطه با الماس‌های صورتی، "رنگ" مهم‌ترین ویژگی است که مورد توجه خریدار قرار می‌گیرند. تراش و وزن، در دومین مرحله جای می‌گیرد. تراش به‌طرز مؤثری می‌تواند رنگ طبیعی بدنه الماس را تغییر داده و به آن رنگ دیگری بدهد. تراش نیز روی وزن تاثیر می‌گذارد. در زیر نمونه هایی از تراش های مختلف الماس صورتی را می بینیند.

اگرچه قیمت الماس در هر قیراط تعیین می‌شوند، اما وزن تاثیری روی رنگ ندارد.

از آن‌جا که الماس‌های بزرگ‌تر، کمیاب‌تر و مهم‌تر محسوب می‌شوند، تعیین وزن براساس قیراط و تراش نیز از اهمیت و ارزش یکسانی برخوردار است، شفافیت عامل کم‌اهمیت‌تری محسوب می‌شود. 

تنها اجزای قابل مشاهده می‌تواند از ارزش ظاهری و کلی سنگ کم کند و یا بر زیبایی و قابلیت فروش آن تاثیر گذارد. رنگ الماس‌های صورتی، به‌میزان رنگ‌دانه‌های صورتی موجود در جواهر بستگی دارد. هر چقدر این ذرات دارای رنگ بیش‌تری باشند، پررنگ‌تر نشان داده‌ می‌شود.

به‌هرحال این اجزا بر درجه شفافیت تاثیر می‌گذارند. بنابراین یافتن الماس صورتی کاملا شفاف و بدون خدشه بسیار مشکل است.

- تنوع رنگ در الماس صورتی 

رنگ صورتی می‌تواند تحت تاثیر چهار رنگ دیگر (نارنجی، قرمز، زرشکی، قهوه‌ای و خاکستری) باشد. در حقیقت، به‌علت منحصر به‌فرد بودن هریک از عوامل تعدیل کننده، اصلیت بسیاری از الماس‌های صورتی را می‌توان باتوجه به دوام و تغییر درجه رنگ صورتی محاسبه کرد. برای مثال، اکثر الماس‌های صورتی روشن یا متمایل به نارنجی به آفریقای جنوبی تعلق دارد و بیش‌تر الماس‌های صورتی مایل به زرشکی تیره، خاص استرالیاست و برزیل در مرحله بعدی قرار دارد.

میزان درجه‌بندی رنگ (براساس نظریه مؤسسه گوهرشناسی جواهرات آمریکا) از صورتی کم‌رنگ آغاز می‌شود. این رنگ در قسمت پاویلیون Pavilion و از نمای بالا آشکارنیست. رنگ بعدی در مقیاس مزبور، صورتی بسیار کم‌رنگ است و رنگ این سنگ‌ها از نمای بالا مشاهده می‌شود.

بقیه درجات سنگ‌ها شامل رنگ‌های فانتزی می‌شوند که از بالا قابل مشاهده‌اند و شامل صورتی روشن Fancy Light Pink ، صورتی فانتزی Fancy Pink  ، صورتی پررنگ Fancy Intense Pink ، صورتی کم‌رنگ Fancy Vivid Pink ، صورتی تیره Fancy Deep Pink و صورتی سیر Fancy Dark Pink می‌شوند. تمام رنگ‌های ذکر شده می‌توانندتوسط رنگ‌های ثانویه‌ای مانند نارنجی، قهوه‌ای، زرشکی یا خاکستری تغییر کنند.

- افزایش و بهبود شرایط کیفی الماس صورتی 

پرتو افکنی شیوه رایجی برای الماس صورتی است، اما از آن‌جا که الماس‌های معدودی را می‌توان از این روش صورتی کرد، حتی رنگ صورتی حاصل از پرتوافکنی نیز کمیاب است، در آینده نزدیک این امکان وجود دارد که به کمک الماس‌های قهوه‌ای روشن و با به‌کاربردن فشار و درجه حرارت بالا، الماس‌های صورتی به‌وجود آید. در حال حاضر آزمایشHPHTتعداد معدودی از این سنگ‌ها تولید کرده‌است.

الماس‌های صورتی مانند دیگر نمونه‌های الماس، در مقابل انواع فرسایش و خرابی، پاکسازی با دستگاه اولتراسونیک و یا دستگاه بخار می‌توانند مقاومت کنند. اما باتوجه به ارزش آن‌ها، احتیاط بیش‌تری در انجام این امور لازم است.

- نگهداری الماس صورتی 

همیشه الماس‌های مورد نظر را قبل از نزدیکی به آتش تمیز کنید. الماس‌ها دارای مقاومت زیادی در برابر حرارت هستند، اما اگر فردی الماس را در دست بگیرد و اثر چربی طبیعی پوست فرد بر سنگ باقی ‌بماند، در اثر حرارت، سطح الماس سوزانده می‌شود. علایم سوختگی فقط توسط یک تراش‌دهنده ماهر الماس می‌توانداز بین رود.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین