خبر
 

تاریخچه تیفانی 1 - بیش از 2 قرن خلاقیت

سالهای 1830 در نیویورک سالهای رشد و پویایی بود ، فرصت های طلایی برای هر کسی که اندکی سرمایه و ایده های نو داشت به وفور یافت می شد. در 1837 ، نیویورک بستری برای رشد چارلز لوئیس تیفانی بیست و پنج ساله و جان بی یانگ شد کسانی که یک مغازه کالاهای تجملی و تزیینی را فقط با 1000 دلاری که از پدر تیفانی قرض گرفته بودند افتتاح کردند .

آنها یک سبک جدید کشف کردند که برگرفته از هنر اروپا بود و در آداب و مذهب آن دوران ریشه داشت . موسس جوان ، از سادگی و نظم موجود در طبیعت الهام گرفته بود که ثمره آن ، نشان تیفانی شد. این نشان ابتدا در ظروف نقره پدیدار گشت که نخستین تولیدات شرکت محسوب می شدند و بعد ها در جواهرات درخشید ، عرصه ای که به اصلی ترین بستر بالندگی تیفانی مبدل شد.

 تیفانی اولین امریکایی بود که در نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1867 به رسمیت شناخته و به دریافت جایزه بزرگ برای استاد کاری نقره مفتخر شد. این اولین بار بود که یک شرکت آمریکایی به این اندازه بوسیله داوران خارجی مورد تحسین واقع می شد. تیفانی همچنین اولین شرکت آمریکایی بود که از عیار 925 نقره برای مصنوعاتش استفاده کرد و  در سالهای بعد ، با تلاشهای فراوان چارلز لوئیس تیفانی ، این عیار از سوی کلیه دست اندر کاران این صنعت به عنوان عیار استاندارد نقره پذیرفته شد .

کارگاه نقره تیفانی اولین مدرسه طراحی در نوع خود بود و همین ویژگی ها باعث شد تا شخص چارلز لوئیس تیفانی ملقب به  "معلم پیشرفت هنری" گردد . شاگردان تیفانی تشویق به رعایت سبک طبیعت می شدند . خروجی این آموزشگاه که جان سی مور مدیریت آنرا بر عهده داشت بسیاری از طرح های نوآورانه و همچنین طراحان مقتدری بود که هر یک گام های موثر و استواری در راه توسعه این صنعت بر داشتند . در 1870 تیفانی به تامین کننده اصلی جواهرات و ساعت در آمریکا مبدل گردید. در سالهای بعد، این روند توسعه نه تنها متوقف نشد بلکه شتاب مضاعفی یافت تا آنجا که در دروازه ورودی قرن بیستم ، تیفانی بیش از هزار کارمند داشت و دارای شعباتی در لندن ، پاریس و ژنو بود .

یکی از نقاط عطف روند کاری شرکت در سال 1878 رقم می خورد سالی که تیفانی به یکی از درشت ترین الماس های رنگی جهان دست پیدا می کند . تیفانی تحت نظر دکتر جورج فردریک کانز ، جواهرشناس برجسته ، این الماس را که از معدن کیمبرلی افریقای جنوبی استخراج شده بود از 287.42 قیراط به 128.54 قیراط تراش می دهد . این برلیان با 82 پخ تراش خورده (اغلب تراش های برلیان 58 پخ دارند) و همین ویژگی درخشش یک آتش افسانه ای را به آن بخشیده است .

در 1886 تیفانی حلقه های نامزدی خود را معرفی کرد اختراعی که برلیان را توسط 6 چنگ از جنس پلاتین ، بر بالای پایه نگاه می داشت . این روش به نور اجازه می دهد که بازتاب کاملی از برلیان داشته باشد و درخشش خود را دو چندان کند . امروزه حلقه های نامزدی تیفانی در نوع خود و در سراسر جهان ، مشهورترین می باشند .

در 1902 با مرگ چارلز لوئیس تیفانی به عنوان بنیانگذار شرکت ، پسرش به نام لوئیس کامفورت تیفانی (Louis Comfort Tiffany) به عنوان اولین مدیر آتلیه طراحی منصوب و یک طبقه کامل به کارهای هنری او اختصاص داده شد البته از سال 1882 ، از لوئیس کامفورت تیفانی به عنوان یک طراح عالی با توانمندی و خلاقیت های کم نظیر یاد می شد که این به دلیل طرح های بدیع و جسورانه اش و همچنین به جهت پروژه های منحصر به فردی بود که سرشناس ترین چهره های جهان به او سفارش داده بودند.

در زندگی جواهرگر داستان ما ، اشخاص معروف بسیاری به عنوان مشتریانش به چشم می خورند نظیر لیلیان راسل که یک دوچرخه نقره به او سفارش داد یا روسای جمهور و دیگر سیاستمدارانی که جواهرات خانواده خود را از تیفانی تهیه می کردند .همچنین می توان به فرانکلین روزولت جوان اشاره کرد که در سال 1904 حلقه های نامزدی خود را به تیفانی سفارش داد .

همگام با پیشرفت قرن بیستم ، طرح های تیفانی همچنان تسخیرگر زمان ها بود چنانکه زیاده خواهی های سالهای 1920 ، مدرن گرایی سالهای 1930 و آیرودینامیک سال های 1940 و 1950 در طرح های تیفانی قابل مشاهده است . مهمانی های شام دولت ها مزین به چینی های تیفانی و جواهرات این شرکت ، مورد پسند و منتخب بانوان بود .  

در خلال تاریخ تیفانی ،  سازمان ها و ارگان های بسیاری از طراحی های آن بهره جستند که به عنوان نمونه  می توان از کاپ جام جهانی راگبی نام برد جامی که تیفانی در سال 1967 نخستین نمونه آن را تولید کرد .

به همین منوال کشورها و دولت های بسیاری ، سفارشات مخصوصی به تیفانی ارائه دادند که از جمله آنها  می توان به مهری اشاره کرد که در سال 1885 به سفارش دولت آمریکا توسط تیفانی طراحی شد و بر روی اسکناس های یک دلاری قابل مشاهده است .

طرح ها و مدل های جدید تیفانی که بر اساس اصول و آموزه های سبک افسانه ای تیفانی طراحی و تولید شده اند هر ساله درمجموعه ای به نام "کتاب آبی" منتشر می شوند. این کتاب که مشتمل بر زیباترین جواهرات تیفانی از سراسر جهان می باشد از سال  1845 ، هر ساله به چاپ رسیده و از همه مهمتر آنکه به عنوان اولین کاتالوگ منتشر شده در آمریکا شناخته می شود. همین نکته اخیر ، به خوبی گویای میزان برنامه ریزی ، توجه و دقتی است که این شرکت به کلیه جنبه های فعالیتش معطوف می دارد و بی تردید رمز ماندگاری و جایگاه ویژه اش را در چنین مواردی باید جست.

با بیش از دو قرن خلاقیت ، تیفانی شهرت و آوازه خود را به عنوان جواهرگر اول دنیا تثبیت کرده است چنانکه از آن به منزله نقطه جهش و بالندگی صنعت جواهر و زیور آلات و یکی از طلایه داران این عرصه یاد می کنند . تمام محصولات تیفانی در جعبه ای آبی رنگ ارائه می شوند که این هم نشانی دیگر از بی مانند بودن و شهرت جهانی آن است.

 

تهیه و ترجمه : مهندس بهزاد برازنده 

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین