خبر
 

اوپنهایمر، مالک دو بییرز و مرد اول الماس

نیکی اوپنهایمر میلیاردری از جنوب آفریقا است که با ثروت 5 میلیارد دلار در جایگاه صد و پنجاه و چهارم ثروتمندان فهرست فوربز در سال 2010 قرار دارد. وی رييس شرکت استخراج الماس دو بییرز و شرکت زیر مجموعه آن، شرکت تجارت الماس، است. وی همچنین سهام زیادی از شرکت حفاری عظیم آنگلو آمریکن را در اختیار دارد که در سال 1917 توسط پدربزرگش تاسیس شد. نیکی اوپنهایمر و خانواده‌اش کنترل منطقه حفاظت شده تساوالو در کالاهاری را در دست دارد.

نیکولاس اف اوپنهایمر در 8 ژوئن سال 1945 در آفریقای جنوبی متولد شد. او پسر هری اوپنهایمر و نوه ارنست اوپنهایمر، نخستین نسل خانواده که از سال 1929 ریاست شرکت دو بییرز در آفریقای جنوبی را به‌دست گرفتند، است. این شرکت در سال 1888 توسط سسیل جان رودز تاسیس شد.

سر ارنست اوپنهایمر (1880-1957)، پدربزرگ نیکی، یک کارآفرین در زمینه استخراج طلا و الماس بود. وی که فرزند یک تاجر معروف دخانیات بود در آلمان متولد شد و کسب و کار خود را از سن 17 سالگی و با ورود به شرکت دونکلسبولر، یک شرکت دلال الماس در لندن، شروع کرد. تلاش چشمگیر او رييس‌اش را تحت تاثیر قرار داد، به طوری که در سال 1902 و زمانی که ارنست تنها 22 سال داشت به عنوان نماینده شرکت در نقش یک خریدار به آفریقای جنوبی فرستاده شد. وی در نهایت به مقام شهردار ارتقا پیدا کرد. ارنست اوپنهایمر در سال 1927 به مقام ریاست شرکت دو بییرز رسید و توانست یک منوپولی و امپراتوری الماس در صنعت الماس جهان را تا زمان بازنشستگی اش ایجاد کند. کسب و کار او پس از مرگش به پسرش هری اوپنهایمر (1908-2000 ) رسید. هری پس از به اتمام رساندن مدرسه در ژوهانسبورگ به مدرسه چارترهاوس در انگلستان رفت. وی سپس به دانشگاه آکسفورد رفت و در سال 1931 از این دانشگاه با مدرک فلسفه،‌ سیاست و اقتصاد فارغ التحصیل شد. وی به مدت 25 سال رييس شرکت آنگلو آمریکن و 27 سال رييس شرکت دو بییرز بود. او در سال‌های 1982 و 1984 به ترتیب از این دو شرکت بازنشسته شد.

شرکت دو بییرز در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده الماس در جهان است. این شرکت دارای تخصصی منحصر به فرد در اکتشاف، استخراج و بازاریابی الماس در جهان است. دوبییرز به واسطه شراکت‌هایش با دیگر شرکت‌ها در حال حاضر در بیش از 20 کشور دنیا در 6 قاره فعالیت می کند و بیش از 20 هزار نفر برای آن مشغول به کار هستند. درآمد شرکت دو بییرز در سال 2009 در حدود 8/6میلیارد دلار برآورد شده است.

نیکی اوپنهایمر در مدرسه ‌هارو در انگلستان تحصیل کرد و سپس به دانشگاه آکسفورد رفته و با مدرک كارشناسي از رشته‌های فلسفه،‌ سیاست و اقتصاد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. اوپنهایمر سپس از این دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرد. وی در سال 1968 با دختر یک صنعتگر بزرگ،‌ به نام هلی لاسچ،‌ استریلی لاسچ،‌ ازدواج کرد. وی در همین سال به عنوان دستیار شخصی رييس به شرکت آنگلو آمریکن پیوست و سپس در بخش طلا و الماس این شرکت مشغول به کار شد. او 18 ماه را در دفتر لندن شرکت دو بییرز گذراند و در سال 1975 به ژوهانسبورگ بازگشت تا به بخش طلای این شرکت بپیوندد.

اوپنهایمر در سال 1974 به عنوان مدیر شرکت آنگلو آمریکن و در سال 1978 به عنوان رييس شرکت دو بییرز انتخاب شد. وی در سال 1981 به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی هیات مدیره شرکت آنگلو آمریکن منصوب شده و در سال 1983 نیز نایب رييس این شرکت شد.
اوپنهایمر در سال 2001 از مقام نایب رييسی این شرکت استعفا داد و تنها در مقام مدیر غیر اجرایی هیات مدیره آن باقی ماند.

نیکی اوپنهایمر در سال 2003 نخستین کسی بود که از تکنونیکون یک مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد. وی همچنین در سال 2004 از سوی رييس‌جمهور بوتسوانا،‌ فستوس گونتبانی موگائه، نشان افتخار ریاست‌جمهوری را دریافت کرد. نیکی اوپنهایمر در ژوهانسبورگ سکونت دارد. وی در حال حاضر یک فرزند دارد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین